TIKLA ABONE OL
18 June Tuesday 2019

Divan Şiirinde Akımlar

Divan Nesri (Düzyazı)

Ana Sayfa / Türk Edebiyatı Konu Anlatımı / Divan Şiiri Sanatçıları

Divan Şiiri Sanatçıları

Divan Şiiri Sanatçıları

HOCA DEHHANİ

  • 13. yüzyılda yaşamıştır.
  • İlk divan şairidir.
  • Tasavvufun hâkim olduğu bir dönemde ilk kez din dışı konuları işleyen şairimizdir.
  • Divanı yoktur.
  • Eseri:
  • Selçuklu Şehnamesi (mesnevi)

MEVLANA

  • 13. yüzyıl tasavvuf şairidir.
  • Eserlerini Farsçayla keleme almıştır.
  • Her zaman aruz veznini kullanmıştır.
  • Yunus Emre’yle birlikte Anadolu’nun en önemli iki mutasav­vıf şairinden biridir.
  • İnsan sevgisini, hoşgörüyü öne çıkran bir anlayışla ele aldığı eserleriyle evrensel bir şairdir.
  • Mevlevi tarikatının kurucusu olan oğlu Sultan Veled de ünlü bir şairdir.
  • Eserleri:
  • Mesnevi (26 bin beyit)
  • Divan-ı Kebir (Gazelleri ve rubaileri)
  • Fihi Ma-Fih
  • Mecalis-i Seb’a (Yedi Vaaz)
  • Mektubat

AHMEDİ

  • 14. yy divan şairidir.
  • “Divan” sahibi olan ilk şairimizdir.
  • Eserlerinde sade bir dil kullanmıştır.
  • Eserlerinde Oğuz Türkçesinin özellikleri görülür.
  • Cemşid ü Hurşit, İran kökenli bir aşk mesnevisidir.
  • Eserleri:
  • Cemşid ü Hurşit (mesnevi)
  • İskendername (mesnevi)
  • Divan

KADI BURHANEDDİN

  • 14. yy divan şairidir.
  • Tuyuğlarıyla ünlüdür.
  • Sivas’ta beylik de yapan şair, bir savaşta esir düşerek ölmüştür.
  • Şiirlerinde dünya zevklerini konu edinmiştir.
  • Eseri:
  • Divan

NESİMİ

  • 14. yy divan şairidir.
  • Azeri sahası şairlerindendir.
  • Tasavvuftan etkilenmiştir.
  • Sade bir dille, halka ulaşmaya çalışmıştır.
  • İnancı nedeniyle derisi yüzdürülerek öldürülmüştür.
  • Eseri:
  • Divan

GÜLŞEHRİ

  • 14. yy divan şairidir.
  • Tasavvufu konu edinmiştir.
  • “Kuşların konuşması” anlamına gelen “Mantıku’t Tayr” adlı tasavvufi alegorik mesnevisinde Kaf Dağı’na ulaşmak isteyen kuşların Hz. Süleyman’ın kuşu olan Hüthüt’ün ön­derliğinde yaptıkları yolculuğu anlatır.
  • Eserleri:
  • Mantıku’t Tayr (Farsçadan çevrilmiş, alegorik, tasavvufi bir mesnevi)
  • Felekname

ŞEYHİ

  • 15. yy’ın en güçlü divan şairidir.
  • Tasavvuftan etkilenmiştir.
  • Harname adlı 126 beyitlik sembolik mesnevisiyle tanın­mıştır.
  • Bir fabl olan Hamame’de şair, bir eşekten hareketle tasav­vufi ve toplumsal bir hiciv örneği vermiştir.
  • Eserleri:
  • Harname (mesnevi)
  • Hüsrev ü Şirin (Farsçadan çeviri, mesnevi)
  • Divan

AHMET PAŞA

  • 15. yüzyıl şairidir.
  • Bu yüzyılın Şeyhi’den sonraki en güçlü divan şairidir.
  • Fatih Sultan Mehmet’in hocasıdır.
  • 16. yüzyıl şairleri üzerinde etkili olmuştur.
  • “Kerem Kasidesi”yle oldukça sevilmiştir.
  • Eseri:
  • Divan

NECATİ BEY

  • 15. yy divan şairidir.
  • Mahallileşme akımını başlatmıştır.
  • Şiirlerinde atasözlerine ve halk söyleyişine yer vermiştir.
  • Türkçenin şiir dili olmasına katkıda bulunan şairlerdendir.
  • Eseri:
  • Divan

SÜLEYMAN ÇELEBİ

  • 15. yy divan şairidir.
  • Vesiletü’n Necat (Kurtuluş Vesilesi) adlı mesnevisiyle tanınmış ve sevilmiştir. Günümüzde de sevilen bu mesnevi Hz. Muhammet’in doğumunu anlatır ve “Mevlit” adıyla bilinir.
  • Eseri:
  • Vesiletü’n Necat

ALİ ŞİR NEVAİ

  • 15. yy divan şairidir.
  • Çağatay edebiyatının önemli temsilcisidir.
  • Şairliğinin yanında, düşünür ve devlet adamı kimlikleri de vardır.
  • Hamse sahibidir.
  • Eserleri:
  • Divan (dört tane)
  • Muhakemet-ül Lugateyn (Türkçenin Farsçadan üstün olduğu savunulur.)
  • Mecalisü’n Nefais (ilk tezkire)
  • Mizan’ül Evzan (Aruz vezniyle ilgili teorik bir eser)

TAŞLICALI YAHYA

  • 16. yy divan şairlerindendir.
  • Mesnevileriyle tanınır.
  • Hamse sahibidir.
  • Eseri:
  • Şah u Geda (mesnevi)

BAĞDATLI RUHİ

  • 16. yüzyılda yaşamıştır.
  • Azeri sahası şairidir.
  • Mevlevidir.
  • Toplumsal konuları işleyen bir şairdir.
  • Divan’ındaki terkib-i bend’iyle tanınır. Üzerine üç yüzden fazla nazire yazılan bu “terkib-i bent”e en güzel nazireyi Ziya Paşa yazmıştır.
  • Eseri:
  • Divan

FUZULİ

  • 16. yy divan şairidir.
  • Bağdat’ta yaşayan şair Azeri sahası Türk edebiyatının temsilcisidir.
  • Kerbela’da bir salgın hastalık sonucunda ölmüştür.
  • Şiirlerinde üç dili de kullanmıştır: Azeri Türkçesi, Arapça ve Farsça
  • Platonik aşkı anlattığı lirik şiirleriyle Türk edebiyatının en büyük gazel ustalarındandır.
  • Tasavvufun etkisiyle, beşeri aşkı ilahı aşka ulaşmak için bir basamak olarak değerlendirmiştir; bundan dolayı şiir­lerini acı çekmenin insanı olgunlaştıracağı düşüncesiyle yazmıştır.
  • Sevgiliye kavuşmak istemeyen, ayrılığın getirdiği acıdan hoşlanan bir şairdir. Bu düşüncesini “Aşk derdiyle hoşem el çek ilacumdan tabip / Kılma derman kim helakim zehri dermanundadır.” beytiyle anlatmıştır.
  • Bilimsiz şiiri temelsiz duvara benzeten şairin şiirlerinde dini-tasavvufi birikimi kadar tıp, kimya, matematik gibi bilimlerdeki birikimi de dikkat çeker.
  • Güzel bir naat örneği olan “Su Kasidesi”yle oldukça sevil­miştir.
  • Leyla ile Mecnun mesnevisinde Mecnun’un beşeri aşktan ilahı aşka yükselişini anlatır.
  • Divan şairlerini de halk şairlerini de etkilemiştir.
  • Eserleri:
  • Divan (Türkçe, Arapça ve Farsça)
  • Leyla ile Mecnun (mesnevi)
  • Şikâyetname (Süslü nesir örneğidir. Kanuni’nin ölümünden sonra kendisine verilmeyen maaşı vesilesiyle rüşvetçiliği, sosyal aksaklıkları konu edinen bir mektuptur.)
  • Hadikatü’s Süeda (Kerbela olayını anlatır)
  • Hadis-i Erbain Tercümesi (Kırk Hadis)
  • Risale·i Sıhhat ü Maraz (Sağlıkla ilgili)
  • Beng ü Bade
  • Enisü’l Kalb
  • Rind ü Zahit
  • Sakiname

BAKİ

  • 16. yy divan şairlerindendir.
  • Sultanü’ş Şuara (Şairler Sultanı) olarak tanınır.
  • Divan şiiri Osmanlı sahasında en olgun seviyesine Baki ile yükselmiştir.
  • Gazel ustasıdır.
  • Din adamı olmakla birlikte, tasavvuftan etkilenmemiş, din dışı konuları ele almış ve somut aşkı anlatmış bir şa­irdir.
  • Mahallileşme akımının etkisiyle sade İstanbul Türkçesiyle şiirler yazmış bir öncü isimdir.
  • Fuzuli gibi acıları anlatan bir şair değildir; rindane (zevk ve eğlenceye düşkün) bir şairdir.
  • Kanuni Sultan Süleyman tarafından korunmuştur.
  • Kanuni’nin ölümü üzerine terkib-i bend biçiminde yazdığı, en önemli eseri olan Kanuni Mersiyesi’yle tanınmıştır. Bu mersiye Divan’ında yer almaktadır.
  • Mesnevi yazmamıştır.
  • En önemli eseri Divan’ı olan şairin, Arapçadan çevirdiği eserleri vardır
  • Şiirleri, özellikle Şeyhülislam Yahya ve Nedim üzerinde etkili olmuştur.
  • Eserleri:
  • Divan
  • Fezail-i Cihad (Arapçadan tercüme)
  • Fezail-i Mekke (Arapçadan tercüme)
  • Hadis-i Erbain Tercümesi

NEF’İ

  • 17. yy divan şairidir.
  • Hiciv şairidir. (Ölümü de hicivleri yüzünden olmuştur)
  • Kaside ustasıdır.
  • Sebk-i Hindi akımının etkisindedir.
  • Dili ağır ve süslüdür.
  • Övgüleri, daha çok kendi şairliğine dönüktür. Yani kasideleri fahriye türündedir.
  • Eserleri:
  • Divan (Farsça ve Türkçe)
  • Siham-ı Kaza (Kaza Okları, hicivlerini topladığı kitabı)

NABİ

  • 17. yy divan şairlerindendir.
  • Hikemi (öğretici, düşündürücü, felsefi) şiir tarzının en önemli temsilcisidir.
  • Düşünceye önem veren toplumcu yönü olan bir şairdir.
  • Çağının aksaklıklarını eleştirmiştir.
  • Şiirlerinde anlaşılması güç sözcüklere fazla yer vermez. Şeyhü’ş Şuara (Şairlerin Şeyhi) unvanıyla anılır.
  • Eserleri:
  • Divan (Türkçe ve Farsça)
  • Hayriye (Oğlu için yazdığı, didaktik bir mesnevi)
  • Hayrabad (mesnevi)
  • Tuhfetü’l Harameyn (Gezi yazıları)
  • Surname

AZMİZADE HALETİ

  • 17. yy’da rubaileriyle ün yapmıştır.
  • Rubai nazım şeklini edebiyatımızda kullanan en usta şairdir.
  • Rubailerini Divan’ında toplamıştır.
  • Eserleri:
  • Divan
  • Sakiname
  • Münşeat

NEDİM

  • 18. yy Divan şairidir.
  • Zevk ve eğlence şairidir.
  • İstanbul’un gezinti ve eğlence yerlerini şiirlerinde anlattığı için “İstanbul Şairi” olarak anılmaktadır.
  • Lale Devri’nin canlı, eğlenceli yaşamını şiirlerine aktarmıştır.
  • Dini şiiri yoktur.
  • Şarkı nazım şeklindeki eserleriyle sevilmiştir.
  • İstanbul Türkçesiyle başarılı gazel, kaside ve şarkılar yaz­mıştır.
  • Şiirlerinde halk dilinde yer alan deyim ve sözcükleri kul­lanmıştır.
  • Mesnevisi yoktur.
  • Mahallileşme akımının etkisiyle hece ölçüsüyle bir “türkü” yazmıştır.
  • Eseri:
  • Divan

ŞEYH GALİP

  • 18. yy divan şairidir.
  • Divan şiirinin son büyük şairidir.
  • Mevlevi şeyhidir.
  • Sebk-i Hindi akımının temsilcisidir.
  • Sembolik, sanatlı ve ağır bir dili vardır.
  • Mahallileşme akımından da etkilenmiş, halk söyleyişine yakın dille şiirler de yazmıştır.
  • Mahallileşme akımının etkisiyle, heceyle yazdığı bir “şarkı”sı da vardır.
  • Eserleri
  • Divan
  • Hüsn ü Aşk (İlahi aşk uğrunda bir dervişin çekmek zorun­da olduğu çileleri, sembolik bir dille anlattığı bir mesnevidir.)
Bu içeriğe emoji ile tepki ver

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

bursa escort bayan kurtköy escort pendik escort beylikdüzü escort bayan meyve siparişi afyon escort istanbul escort bayan teknim alarm sistemi istanbul escort bayan mersin escort escort kayseri escort bayan bursa escort bursa escort escort kıbrıs samsun escort
bursa escort bayan kurtköy escort pendik escort beylikdüzü escort bayan meyve siparişi afyon escort istanbul escort bayan teknim alarm sistemi istanbul escort bayan mersin escort escort kayseri escort bayan bursa escort bursa escort escort kıbrıs samsun escort